Wednesday, November 14, 2018

Musnid Dunia.

Suatu Ketika Presiden Soeharto datang ke Makkah untuk berjumpa As Syeikh Yassin Fadani RA, yang dikenal sebagai Musnid Dunia yang telah diberikan oleh As Syeikh As Sayyid Abdullah Siddiq al-Ghumari RA yang ketika itu terdapat di dalam majelis tersebut ratusan ulama.

Kata As Syeikh As Sayyid Abdullah Siddiq Al-Ghumari RA:
"Dahulu kami berpandangan musnid dunia adalah guru kami As Syeikh Rafiq Taha RA, kini kami isytiharkan musnid Dunia kami, yaitu Al-'Allamah As Syeikh Muhammad Yassin bin Isa al Fadani RA".


Ketika As Syeikh Yassin RA walaupun tidak berpakaian Ulama', kehebatan beliau tak tersembunyi pada pandangan basirah ahli ilmu. Ahli ilmu memandang beliau sebagai ulama, auliya'. Maka ketika Presiden Soeharto masuk ke rumah As Syeikh Yassin Fadani RA, maka ketika ada seorang yang datang dengan pakaian t-Shirt pagoda, kain pelekat, melayani Presiden Soeharto dengan hidangan makanan, minuman sementara Presiden Soeharto masih lagi menunggu As Syeikh Yassin RA yang tak keluar lagi.

Akhirnya setelah lama menunggu, presiden Soeharto sudah mulai bosan, maka beliau pun bertanya:
"Di mana As Syeikh Yassin RA ?" .

Kata pelayan yang melayan Presiden Suharto tadi:
"Akulah Syeikh Yassin.".

Kata Dato' As Syeikh Muhammad Fuad RA sewaktu mengisahkan kisah ini:
 "Ilmu bukan terletak pada jubah, Warisan guru bukan kepada lahiriah".

Hadist Rasulullah ﷺ (mafhumnya):
"Ulama pewaris para Nabi, Nabi tak mewarisi dirham dan dinar, yang diwariskan adalah ilmu".

Mana letakkanya ilmu seseorang, ia berbentuk maknawi, yang tak boleh dipastikan dengan mata kasar. Mereka yang pakai pakaian ulama tapi tak ada ilmu yang menunjukkan kebenaran pakaian yang dia pakai, maka dia tetap bukan ulama.

Adapun ulama kalau tak pakai pakaian ulama, mereka itu tetap ulama.

Wallahu A'lam Bishowab.

No comments: