Sunday, December 24, 2017

Jima' Mahdzur Karena Adanya Waktu-waktu Yang Dilarang

Jima' secara bahasa adalah segala hal yang mengumpulkan suatu jumlah. Dalam Fiqih, ulama membagi Jima' menjadi dua hukum, Masyru’ dan Mahdzur (Yang dibolehkan dan yang dilarang).

Rasulullah bersabda Mengenai Jima' Mahdzur karena adanya waktu-waktu yang dilarang untuk berjima' yakni :

1. “Duhai Ali..! jangan sampai engkau berjima’ dengan isterimu pada awal (hari pertama) bln., pada pertengahannya (satu hari) serta pada akhir (dua hari) di ujung bulan.. Maka sesungguhnya penyakit gila, gila babi serta sopak mudah mengenainya serta anaknya".

2. “Wahai Ali..! jangan sampai berjima’ dengan isterimu selepas zuhor, sebenarnya bila Allah SWT mengurniakan pada anda berdua anak kerana jima’ pada saat itu, jadi ia bakal bermata juling serta syaitan begitu sukai pada manusia yang bermata juling".

3. “Duhai Ali...! jangan sampai bercakap-cakap semasa jima’, sebenarnya bila Allah SWT mengurniakan pada anda berdua anak dengan jima’ yang sekian, jadi anak itu tak selamat dari pada bisu”.

4. “Duhai Ali...! jangan sampai berjima’ dengan perempuanmu dengan syahwat terhadap perempuan lain, jadi sebenarnya yang demikian itu bila Allah SWT  mengurniakan padamu berdua anak, anak itu akan menjadi pondan yang bersifat benci dan hina".

5. “Duhai Ali...! bila anda berjunub ditempat tidur, janganlah membaca Al-Quran, jadi sebenarnya saya bimbang akan turun pada anda berdua api (bala) dari langit yang membakar anda berdua”.

6. “Duhai Ali...! jangan sampai berjima’ dengan isterimu terkecuali ada kepadamu satu tuala serta pada isterimu satu tuala ”.

7. “Duhai Ali...! jangan sampai kamu berdua menyapu dengan menggunakan satu tuala, kelak akan jatuh syahwat keatas syahwat (salah seseorang akan kuat syahwatnya dari pada yang lagi satu), jadi sebenarnya yang demikian itu bakal menyebabkan permusuhan lalu membawaanda berdua pada berpecah serta talak".

8. “Duhai Ali.i..! jangan sampai berjima’ dengan isterimu saat malam ‘Aidil Fitri (Raya Ramadhan), jadi sebenarnya bila Allah SWT . mengurniakan pada anda berdua anak anak itu seseorang yang cacat serta tak memperoleh anak baginya kecuali sudah tua".

9 “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu saat malam ‘Aidil Adha, jadi sebenarnya bila anda berdua berjima’ saat malam itu, jika Allah SWT  mengurniakan pada anda berdua anak saya bimbang ia bakal jadi seseorang yang berjari enam atau empat".

10. “Duhai Ali..! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu dibawah sinar matahari (secara langsung – direct) serta terkena warna (cahayanya), terkecuali anda kenakan tutupan (bumbung), bila takjadi sebenarnya bila Allah SWT  mengurniakan pada anda berduaanak, kelak anak itu bakal jadi seseorang sentiasa hidup dalam meminta-minta dan faqir sehingga mati".

11. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu dibawah pohon kayu yang berbuah, jadi sebenarnya bila Allah SWT  mengurniakan anda berdua anak, kelak anak itu bakal jadi seseorang tukang gojo, tukang sebat atau seseorang ketua yang bengis".

12. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu pada saat pada azan serta iqomah, bila berjima’ pada saat sekian, sebenarnya bila Allah SWT  mengurniakan anak pada anda berdua, kelak ia jadi seseorang yang menumpahkan darah.)".

13. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu semasa ia hamil kecuali anda berdua berwudhu’, bila tak jadi sesungguhnya bila Allah SWT  mengurniakan anda berdua anak, kelak ia bakal jadi seseorang yang buta hati serta bakhil tangan".

14. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu pada pertengahan (Nisfu) Sya’ban, jadi sebenarnya yang sekian itu bila Allah SWT mengurniakan anda berdua anak, kelak anak itu bakal mempunyai tanda yang buruk pada muka serta rambutnya".

15. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu pada akhir bln. (yaitu tinggal dua hari) jadi sebenarnya yang sekian itu bila Allah SWT mengurniakan pada anda berdua anak kelak anak itu jadi seseorang yang sentiasa perlu meminta-minta".

16. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu dengan syahwat pada saudara perempuannya! (ipar anda) kerana yang sekian itu sebenarnya bila Allah SWT  mengurniakan pada anda berdua anak, kelak anak itu bakal jadi penolong serta pembantu pada orang yang zalim serta pada tangannya bikin kebinasaan pada manusia".

17. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu diatas loteng jadi sebenarnya yang sekian itu bila Allah SWT  mengurniakan anak pada anda berdua kelak anak itu jadi seseorang munafiq, pelampau yang melalui batas".

18. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu saat malam andaakan keluar musafir kerana yang sekian itusebenarnya bila Allah SWT  mengurniakan pada anda berdua anak, ia bakal membelanjakan harta pada yg tidak Haq, ” serta Rasulullah s. a. w. membaca ayat Al-Quran : “Innal Mubazziriina kaanu –ikhwan Nas – Syayathin”.

19. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu apabila anda keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga malam, jadi yang sekian itu sebenarnya apabila Allah SWT mengurniakan pada anda berdua anak, kelak ia jadi seseorang pembantu pada tiap-tiap orang yang zalim”.

20. “Duhai Ali...! jangan sampai anda berjima’ dengan isterimu pada awal malam, jadi sebenarnya bila dikurniakan anak pada anda berdua, ia jadi seseorang tukang sihir, sunglap, serta menghendaki dunia dari pada akhirat".

WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A. S. ”.. 

1* (1*) Al-Ikhtisyaah, ms 132-135, As-Saduq, Al-Faqih ms 456, Al- Ilal ms 174.W.Jika sudah terlanjur perbanyak istigfar dan mendoakan anak...Semoga bermanfaat... Aamiin Yaa Robbal Alaamiin.

Wallahu a'lam bishowab.

No comments: