Sunday, March 17, 2013

Isra Mi'raj


Nabi Muhamad  sewaktu akan di Isra'kan oleh Allah سبحانه و تعالى Beliau sedang tidur di Hijir Isma'il dekat Ka'abah, bersama-sama Hamzah pamannya dan Ja'afar bin Abi Thalib. Dalam riwayat lain dinyatakan bahwa Nabi Muhamad  waktu itu sedang tidur di rumah Ummi Hani binti Abi Thalib dan waktu itu datang Malaikat Jibril  dan Mikail dan Malaikat lainnya. Kemudian mereka membawa Nabi Muhamad  ke sebuah Sumur Zamzam, untuk di belah dadanya dan dikeluarkan hatinya, lalu hatinya itu di cuci dengan air Zamzam. Setelah bersih lalu di masukkan kembali dengan di penuhi dengan Ilmu, Iman, hikmah dan kesabaran. Sesudah itu baru dada Beliau di telungkupkan kembali. Kemudian Malaikat Jibril mempersilakan Nabi Muhammad   untuk menaiki Buraq.



Selanjutnya mulailah perjalanan yang amat bersejarah. Tidak lama sampailah Nabi Muhamad   di suatu negeri bernama Taibah. Taibah adalah sebuah negeri yang pada masa-masa lalu di zaman para Nabi عليه السلام  terdahulu adalah merupakan sumber segala ilmu pengetahuan. Walaupun pada akhirnya orang menyebut negeri ini dengan nama Madinah yang diartikan sebagai negeri sumber dari segala Pengetahuan. Dikota Madinah ini Nabi Muhamad  bersama Jibril عليه السلام Perjalanan di teruskan dan sampailah ke Baitul-Lahmi, tempat kota kelahiran Nabi 'Isa عليه السلام. DiBaitul-Lahmi Nabi Muhamad  turun dan juga melakukan solat dua raka'at, kemudian perjalan diteruskan dan tidak lama sampailah ke Baitul Maqdis. Di Baitul Maqdis ternyata telah berkumpul para Nabi AS terdahulu dan menantikan kedatangan Nabi Muhamad . Di Baitul Maqdis Muhamad  ditunjuk sebagai imam ketika melaksanakan shalat berjama'ah dengan para Nabi عليه السلام terdahulu. 



Perjalanan  Dari Masjidil Aqsha Menuju Ke Sidratul Muntaha.
Selanjutnya Malaikat Jibril عليه السلام menyediakan tangga Mi'raj yang diambil dari syurga, dalam suatu riwayat tangga Mi'raj itu di perbuat daripada emas dan perak berlapis mutiara. Melalui tangga inilah Nabi Muhamad   bersama Malaikat Jibril عليه السلام dengan mengendarai Buroq lalu miroj ke langit pertama yaitu langit dunia.

Ketika Jibril عليه السلام meminta agar dibukakan pintu, terdengarlah suara-suara yang bertanya:
"Siapakah engkau?".

Jibril عليه السلام menjawab: 
"Akulah Jibril". 

Lalu suara tersebut bertanya lagi kepada Jibril عليه السلام
"Siapakah yang bersamamu itu?".

Jibril عليه السلام menjawab: 
"Muhamad  ". 

Lalu suara tersebut bertanya lagi kepada Jibril عليه السلام
"Apakah Nabi Muhamad   memang telah diutus?".

Jibril عليه السلام menjawab: "
"Ya, tentu saja Muhamad   telah diutuskan". 

Kemudian pintu langit pun dibuka, Nabi Muhamad   bersama Jibril عليه السلام segera masuk menuju langit pertama.

Dilangit Pertama.
Di sini Nabi Muhamad   bertemu dengan Nabi Adam عليه السلام, bapak dari seluruh umat manusia. Ketika Nabi Muhamad   bertemu dengan Nabi Adam عليه السلام, Nabi Muhamad   disambut oleh Nabi Adam عليه السلام  dan mendoakan kebaikannya. Pertemuan Nabi Muhamad   dengan Nabi Adam عليه السلام di langit pertama ini sebenarnya merupakan suatu i'tibar, apabila kita berniat akan memulakan perkerjaan atau perjalanan, hendaklah terlebih dahulu kita datang kepada orang tua, yakni ayah dan ibu untuk memohon do'a restu keduanya agar perkerjaan dan perjalanan itu memperolehi kejayaan serta mendapat keselamatan. Kemudian perjalanan di teruskan, naiklah Nabi Muhamad   bersama Jibril عليه السلام menuju langit kedua.

Dilangit Kedua. 
Dengan iringan penghormatan serta sambutan yang baik dari penjaga langit kedua, masuklah Nabi Muhamad ﷺ , bersama Jibril عليه السلام. Di langit yang kedua Nabi Muhamad ﷺ bertemu dengan Nabi 'Isa عليه السلام dan Nabi Yahya عليه السلام Kedua orang Nabi ini kemudian memberikan do'a restunya untuk keselamatan Nabi Muhammad ﷺ. Kemudian naiklah Nabi Muhamad ﷺ bersama Jibril عليه السلام menuju langit ketiga.

Dilangit Ketiga.
Sebagaimana di langit pertama dan kedua, begitu juga Nabi Muhamad ﷺ sampai didepan langit ketiga. Lalu di bukalah pintunya di sertai penghormatan oleh penjaga langit itu kepada Nabi Muhamad ﷺ. Di langit yang ketiga, Nabi Muhamad ﷺ bertemu dengan Nabi Yusuf عليه السلام, yaitu seorang hamba Allah yang memperolehi kurnia kecantikan paras wajahnya. Pertemuan antara Nabi Muhamad ﷺ , dengan Nabi Yusuf عليه السلام di langit yang ketiga ini tidak ubahnya seperti pertemuan dua orang saudara. Selanjutnya Kemudian naiklah Nabi Muhamad ﷺ bersama Jibril عليه السلام menuju ke langit yang ke empat.

Dilangit Keempat.
Di sini Nabi Muhamad  bertemu dengan Nabi Idris عليه السلام yang telah memperolehi kurnia tempat yang tinggi dari Allah  سبحانه و تعالى. Pertemuan ini pun tak ubahnya seperti pertemuan dua orang saudara yang telah lama berpisah. Perjalananpun di teruskan, Kemudian naiklah Nabi Muhamad  bersama Jibril عليه السلام menuju ke langit yang ke lima.

Dilangit Kelima.
Dengan iringan penghormatan serta sambutan yang baik dari penjaga langit kelima, masuklah Nabi Muhammad  bersama Jibril عليه السلام. Di langit yang kelima, Nabi Muhamad  bertemu dengan Nabi Harun عليه السلام. Kemudian naiklah Nabi Muhamad  bersama Jibril عليه السلام menuju ke langit yang ke enam.

Dilangit Keenam.
Di langit ke enam ini Nabi Muhamad  bertemu dengan Nabi Musa عليه السلام Disini Nabi Muhamad  menyaksikan suatu keanehan, sebab tiba-tiba saja Nabi Musa عليه السلام menangis tersedu-sedu. Nabi Muhamad  lalu bertanya kepada Nabi Musa عليه السلام. Lalu nabi Musa عليه السلام menjawab: 

"Karena aku tidak mengira ada seorang Nabi yang di utus Allah sesudahku, yang jumlah ummatnya akan lebih banyak yang masuk syurga dari ummatku". 

Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas  رضي الله ﺗﻌﺎﻟﯽٰ عنه mengatakan: Nabi Muhamad  telah menceritakan tentang perjalanan Isranya.  Nabi Muhamad  bersabda: 
"Nabi Musa عليه السلام berkulit sawa matang dan tinggi seperti seorang lelaki dari Kabilah Syanu'ah. Manakala Nabi Isa عليه السلام pula berbadan gempal, tingginya sederhana. Selain dari itu baginda juga menceritakan tentang Malik penjaga Neraka Jahanam dan Dajjal".

Kemudian perjalanan di teruskan ke langit ketujuh.

Dilangit Ketujuh.
Di sinilah Nabi Muhamad  bertemu dengan Nabi Ibrahim عليه السلام, disaat itu Nabi Ibrahim AS sedang bersandar di Baitul Ma'mur. Nabi Muhamad  di sambut dengan baik, penuh penghormatan seperti menyambut anak sendiri. Nabi Ibrahim عليه السلام lalu memberikan nasihat kepada Nabi Muhamad ﷺ 
"Duhai Muhamad, aku nasehatkan agar engkau menyuruh ummatmu untuk memperbanyak tanaman syurga".

Nabi Muhamad ﷺ bertanya: 
"Apakah yang engkau maksud dengan tanaman syurga itu?". 

Nabi Ibrahima عليه السلام menjawab:
"Tanaman syurga ialah ucapan : LAA HAULA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'ADZIIM atau ucapan SUBHAANALLAAHI WAL HAMDULILLAAHI WALAA ILAAHA ILLALLAAHU HUWALLAAHU AKBAR".

Patut untuk kita di ketahui bahawasanya Baitul Ma'mur adalah masjid para Malaikat yang setiap harinya tidak kurang dari 70,000 malaikat masuk kedalamnya dan apabila telah keluar, tidaklah mereka mengulanginya lagi.

Tidak lama kemudian Jibril عليه السلام menghidangkan tiga buah gelas minuman, masing-masing berisi arak, air susu dan madu, dan meminta supaya Nabi Muhamad  untuk memilihnya. Beliaupun memilih Nabi Muhamad , lalu di minumnya. Berkatalah Jibril عليه السلام
"Benarlah engkau ya Muhamad. Itulah lambang kesucian engkau". 

DI SIDRATUL MUNTAHA
Di Sidratul Muntaha ini Nabi Muhamad  menyaksikan keindahan panorama yang tiada bandingannya dan tidak terdapat di tempat manapun apa lagi di dunia ini. Dalam satu kesempatan di Sidratul Mutaha, Nabi Muhamad  sempat melihat bentuk rupa  ataupun fisik dari Malaikat Jibril عليه السلام yang asli. Di sebut dalam satu hadis yang di riwayat Bukhari dan Muslim bahawasanya Jibril mempunyai enam ratus sayap. Selanjutnya Nabi Muhamad  di ajak oleh Malaikat Jibril عليه السلام menyaksikan keindahan sungau Al-Kautsar, sampai ke depan pintu gerbang syurga kemudian Beliau masuk ke syurga, di dalam syurga Beliau menyaksikan hal-hal yang mengagumkan, yang belum pernah Nabi Muhamad  saksikan sebelumnya, juga mendengar suara-suara yang belum pernah Nabi Muhamad  mendengarnya, bahkan apa saja yang menjadi kehendak hati seketika menjadi wujud. Kesemuanya itu disaksikan oleh Nabi Muhamad  di dalam syurga, bahkan Beliau sempat membaca tulisan yang terpampang di pintu syurga sebagai berikut, yang artinya:
"SEDEKAH MEMPEROLEH PAHALA SEPULUH KALI LIPAT DAN MENGHUTANGI MEMPEROLEHI PAHALA DELAPAN BELAS KALI LIPAT".

Bertanyalah Nabi Muhamad  kepada Jibril عليه السلام
"Mengapakah pahala orang yang memberi hutang lebih besar dari pada pahala orang bersedekah?".

Jibril عليه السلام menjawab:
"Benar, sebab orang yang di beri sedekah terkadang masih mempunyai persediaan hidup, sedangkan orang yang berhutang sudah barang tentu dia sangat memerlukan, yakni tidak mempunyai persediaan, sedangkan ia tidak sudi berbuat meminta-minta". 

Untuk kesempurnaan pengetahuan Nabi Muhamad  diajak melihat keadaan melihat neraka, di sisi Nabi Muhamad  meyaksikan bermacam-macam penyiksaan dan sebagainya. setelah menyaksikan keadaan syurga dan neraka, kemudian Nabi Muhamad  meneruskan perjalanan naik ke Sidratul Muntaha sendirian tampa ditemani oleh Malaikat Jibril  عليه السلام, lantaran Jibril عليه السلام merasa berat untuk melangkah lebih tinggi lagi. Di Sidratul Muntaha Nabi Muhamad  mendengar suara goresan pena penulis, yaitu kalam yang menulis hukum-hukum Allah  سبحانه و تعالى di Lauhul-Mahfuzh.

Seterusnya Nabi Muhamad  diangkat naik setingkat lagi sampai ke 'Arasy disinilah Nabi Muhamad  menerima perintah sholat yang wajib di laksanakan oleh Nabi Muhamad  dan segenap ummatnya sebanyak lima puluh kali sehari semalam. Dan akhirnya hanya tinggal lima waktu sehari malam setelah di berikan masukan oleh Nabi Musa عليه السلام  dan diperkenankan oleh Allah  سبحانه و تعالى .

Di 'Arasy, Nabi Muhamad  menerima beberapa khushushiyyah yang belum pernah diberikan kepada para Nabi عليه السلام  terdahulu. Mengenai beberapa khushushiyyah, yang disebut antara lain sebagi berikut:

Nabi  diberikan oleh Allah سبحانه و تعالى : Surah Al-Fatihah dan akhir Surah Al-Baqarah dari ayat AAMANAR RASUULU sampai kepada firmanNya FAN SHURNAA 'ALAL-QAUMIL KAAFIRIINA.

Allah berfirman dalam surah Al-Fatihah yang artinya: 
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat".

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 285,286. Yang artinya: 
"Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membedakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami mohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali". Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang sanggup dipikiul olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang teramat berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". 

Nabi Muhamad  memperolehi derajat yang tertinggi, yaitu Asma Allah di sebutkan bersamaan dengan nama Muhamad ( LAA-ILAAHA ILLALLAAHU, MUHAMMADUR-RASUULULLAAH ) di dalam azan, tasyahhud dan lain-lainnya

Nabi Muhamad  juga menerima sebutan (gelar).... HABIBULLAH dan SAYYIDUL AWWALIINA WAL AKHIRIINA .

Setelah Nabi Muhamad  melakukan tugas perjalanan Isra' dan Mi'raj, dengan membawa perintah solat lima waktu sehari semalam, maka Nabi Muhamad ﷺ turun sampai ke Masjidil Haram di Mekah. Nabi Muhammad  datang di Mekah sebelum subuh. Keesokan harinya Nabi Muhammad  menceritakan peristiwa Isra' dan Mi'raj yang dialaminya semalam kepada Abu Jahal dan Kaum Quraisy. Mereka sangat gembira mendengar cerita Nabi Muhamad  karena menjadikan bukti yang jelas, akan kedustaan dan kepalsuan seruan Nabi Muhamad . Kisah ini menurut mereka amat berlebih-lebihan dan melampaui batas dan berpikir ini akan menjadi sebab yang dapat menjauhkan Nabi Muhamad  dari ummatnya dan ummatnya yang masih ragu-ragu akan segera meninggalkan Nabi Muhamad  serta merta tidak akan memikirkan lagi untuk mengikui dan menerima agamanya. Tapi dugaan kaum Quraisy meleset, lalu kaum Quraisy mengirimkan utusan kepada Abu Bakar As-Shiddiq lslu bertanya: 
"Duhai Abu Bakar, dapatkah engkau mempercayai dan membenarkan Muhammad yang mengatakan ia baru saja pergi ke Baitul Maqdis dan dari sana ia terus naik ke langgit yg ke tujuh, lalu pada malam itu juga ia kembali ke Mekah?".

Pertanyaan ini dijawab oleh Abu Bakar رضي الله ﺗﻌﺎﻟﯽٰ عنه dengan tegas:
"Kalau memang Muhamad  Yang menyatakan demikian, maka itu adalah suatu kebenaran dan aku mempercayai segala apa yang dikatanya".

Utusan Quraisy mengulangi pertanyaan: 
"Apakah engkau membenarkan hai Abu Bakar?". 

Dengan tegas Abu Bakar menjawab: 
"Ya aku mempercayai segala apa yang dikatanya ".

Dengan jawaban yang diberikan Abu bakar yang demikian mereka kecewa dan memfitnah Nabi Muhamad  dan menuduhnya sebagai seorang pendusta, gila dan lain sebagainya. 

Selama dalam perjalanan Isra Mi'raj, Nabi Muhamad  bertemu beberapa golongan orang diantaranya:

Nabi Muhamad  menyaksikan dengan sekelompok manusia yang bercocok tanam dan seketika itu juga segera dapat di panen (dipetik) hasilnya. Nabi Muhamad  pun merasa keheranan lalu bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka menginfaqkan harta bendanya untuk menegakkan kalimah Allah, mensyi'arkan keagungan Allah dan beramal soleh". 

Kemudian dalam perjalanan seterusnya Muhamad  mencium bau yang semerbak harum mewangian dan sangat menusuk hidung, Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Bau semerbak apakah ini?".

Jibril عليه السلام menjawab: 
"Ini adalah bau Masyithah (Tukang gunting di istana Fir'aun) sekeluarga yang merelakan diri mereka di ceburkan ke dalam belanga yang berisi timah mendidih oleh Fir'aun lantaran keteguhan Iman mereka kepada Allah dan tidak mengakui Fir'aun sebagai Tuhan".

Selanjutnya dalam perjalanan itu Nabi Muhamad ﷺ melihat sekelompok manusia yang memukul-mukul kepalanya sendiri sehingga hancur lebur, akan tetapi sekejap kemudian kepalanya utuh kembali, lalu dihancurkan lagi, demikianlah seterusnya. Nabi Muhamad ﷺ lalu bertanya kepada Jibri AS:
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام menjawab: 
"Mereka adalah umatmu yang suka mengulur-ulur waktu sholat, sampai akhirnya habis waktu yang di tentukan".

Selanjutnya dalam perjalanan Nabi Muhamad  melihat orang-orang yang memakan kayu berduri serta batu panas yang membara dari neraka Jahannam. Lalu Nabi Muhamad ﷺ  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab:
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang tidak mau mengeluarkan zakatnya. Jelas mereka termasuk orang yang menganiaya diri sendiri".

Selanjutnya dalam perjalanan Nabi Muhamad  melihat segolongan manusia yang masing-masingnya menghadapi dua buah mangkok, mangkok yang satu berisi daging yang sudah dimasak dan yang satunya lagi berisi daging mentah. Akan tetapi anehnya mereka lebih suka memakan daging yang mentah. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang senang berbuat zina. Padahal sebenarnya mereka telah mempunyai isteri yang halal, akan tetapi mereka senang melepaskan nafsu syahwatnya dengan perempuan lain yakni dengan berzina. Demikianlah pula yang perempuan melacurkan dirinya".

Selanjutnya dalam perjalanan Nabi Muhamad  menyaksikan pula ada kayu yang berduri melintang di tengah jalan dan siapa saja yang melaluinya pasti akan ditarik dan dikaitnya sehingga pakaian akan koyak. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام menjawab: 
"Itulah adalah dari golongan umatmu yang suka membuat kekacauan dan suka duduk-duduk ditepi jalan, sehingga menggangu orang-orang yang melewati jalan itu".

Selanjutnya Nabi Muhamad  telah menyaksikan orang-orang yang berenang dalam sungai darah, lalu mereka di lempari dengan batu, akan tetapi kemudian batu-batu itu mereka makan. Lalu nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka memakan riba dan duit haram".

Tidak lama kemudian Nabi Muhamad  menyaksikan seorang lelaki yang memikul beban (kayu), tetapi tidak kuat berjalan, anehnya beban itu semakin bertambah dan begitulah seterusnya sehingga orang itu kepayahan dan terseksa. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka menerima amanat orang lain tetapi tidak mau menunaikan (menyampaikannya) kepada yang berhak".

Selanjutnya dalam perjalanan itu Nabi Muhamad  menyaksikan orang-orang yang memotong lidah dan bibirnya dengan gunting besi, seketika itu utuh kembali, namun segera pula di gunting lagi, begitulah seterusnya, sehingga mereka merasa penderitaan yang amat berat. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril عليه السلام:
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka memberi nasihat kepada orang lain untuk membuat baik, tetapi ia sendiri tidak pernah melakukan kebaikan seperti yang di nasihatkan kepada orang lain".

Selanjutnya Nabi Muhamad  menyaksikan manusia yang tengah mencakar-cakar wajahnya dan dadanya dengan kukunya sendiri yang telah berubah menjadi kuku tembaga. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka menceritakan keaibpan (keburukan), rahsia, kecacatan dan kejelekan orang lain, dengan membesar-besarkannya kepada orang lain".

Selanjutnya Nabi Muhamad  menyaksikan sekelompok manusia yang mempunyai bibir seperti unta, lalu disuapkan bara kedalam mulutnya. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka memakan harta anak yatim".

Selanjutnya Nabi Muhamad ﷺ menyaksikan saekor lembu besar keluar dari lubang yang sangat sempit lalu ia berusaha untuk memasukinya kembali tetapi tidak berjaya. Lalu Nabi Muhamad ﷺ bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah dari golongan umatmu yang suka sekali berbicara dengan lantang dan berdusta, lalu ia ingin menarik kembali percakapannya".

Nabi Muhamad ﷺ juga menyaksikan sekelompok wanita yang di gantung buah dadanya sambil mereka menjerit-jerit meminta pertolongan. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah wanita dari golongan umatmu yang menyusukan anak mereka hasil dari berzina dengan lelaki yang bukan suaminya".

Kemudian Nabi Muhamad  menyaksikan sekelompok wanita yang di gantung rambutnya diatas api neraka sehingga mendidih otak di kepalanya.  Lalu Nabi Muhamad SAW bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril  عليه السلام  menjawab: 
"Mereka adalah wanita dari golongan umatmuyang tidak mau menutup aurat di kepala dari di pandang lelaki yang bukan mahramnya".

Kemudian Nabi Muhamad  menyaksikan sekelompok wanita yang digantung lidahnya diatas api neraka lalu dituangkan air panas ke dalam mulutnya. Lalu Nabi Muhamad  bertanya kepada Jibril  عليه السلام :
"Siapakah mereka ini?".

Jibril عليه السلام menjawab: 
"Mereka adalah wanita dari golongan umatmu yang selalu menyakiti hati suaminya dan bercakap dengan suara yang kasar serta tinggi".

Itulah sebahagian riwayat-riwayat yang sering kita temui dalam kitab-kitab kisah Isra' Mi'raj yang merupakan peringatan untuk kita berhati-hati di dalam kehidupan dunia. 

Wallahu A'lam Bishowab.

No comments: